dimecres, 31 de desembre del 2008

Operación Impala


Per a molts aficionats al motociclisme el nom de Montesa i Impala, els resulta mític i tot un referent d’una època gloriosa d’aquest esport. Voldria fer una petita ressenya sobre el perquè d’aquest nom i els esdeveniments que es produïren al voltant d’aquesta marca, i que hom va viure en el inicis dels anys seixanta.
La firma Montesa juntament amb la Bultaco - ambdues catalanes- estaven molt arrelades en el mon del motor.
A la factoria de Montesa a Esplugues de Llobregat, tenien intenció de treure un nou model de motocicleta que estava dissenyant Leopoldo Milà i que portaria el nom d’Impala (l’Impala es un petit animal de la família dels antílops i que viu a la sabana africana), per promocionar el llançament, Oriol Regás (1) un jove aventurer va proposar a la direcció de fer un viatge a traves del continent africà amb arribada a Barcelona. Així va començar lo que es va anomenar
“Operación Impala” , a banda de Regás formaven l’expedició Tei Elizalde, corredor de motos professional, Rafael Marsáns, Enrique Vernís i Manolo Maristany. Tots joves barcelonins al voltant de la trentena. La prova consistia en fer la travessa del continent africà des de Ciutat del Cap a Sudafrica, fins a Barcelona, a bord de tres prototipus de motos Montesa de 175 cc (l’Impala) i un Land Rover com a vehicle logístic, amb un recorregut de 20.000 km. Aquesta expedició per demostrar la fortalesa de la maquina, es decidir fer de sud a nord, doncs -i per boca del cronista de la aventura Maristany- si s’hagués fet a l’inrevés ningú hauria anat a rebre als expedicionaris a Ciutat del Cap.
Així doncs el 4 de gener de 1962 començava aquesta prova entre aventura i experiment.
(Per tant aquest gener de 2009, es compliran 47 anys d’aquest esdeveniment.) Vint dies abans, varen ser enviades per vaixell l’equipatge pesat fins a Ciutat el Cap i els aventures ho feien des de Barcelona amb avió. Sembla ser que el jeep va ser comprat a Sudafrica, - doncs en aquella època era molt difícil comprar cotxes estrangers- i el Principat d’Andorra, va fer-se càrrec de la matriculació del vehicle, col•locant-se les plaques -andorranes- a Ciutat del Cap.
Tres mesos i mig va durar l’aventura, que va quedar plasmada en un llibre titulat “Operación Impala”, escrit per Maristany. El final de etapa africana va ser a Tunis on varen embarcar cap a Marsella, doncs va ser condició del govern andorrà que a la tornada entressin a Andorra la Vella pel Pas de la Casa, com a contrapartida del favor de les matricules. Per tant el retorn a Barcelona , va ser baixant del Principat i per carretera. A l’alçada de Martorell es formà la comitiva oficial, doncs varen ser molts els aficionats, simpatitzants i familiars que varen anar a rebre als expedicionaris, i tots plegats varen fer l’entrada triomfal a Barcelona, sota una forta pluja. Era el 16 d’abril de 1962 a la tarda. El primer que tocava era anar a la basílica de la Mercè, patrona de Barcelona, on es resava un Te Deum, per anar desprès a complimentar a les autoritats a la plaça de Sant Jaume. Durant tot el recorregut es varen repartir banderoles de paper per donar la benvinguda al herois africans. Vaig ser del afortunats que va poder anar a rebre als aventurers a la porta de la Mercè, on es va fer aquesta fotografia que va publicar entre d’altres el Diario de Barcelona, i que il•lustra aquest escrit.
Com a nota simpàtica d’aquesta aventura val a dir que els expedicionaris varen regalar a la ciutat un petit Impala que van portar d’Àfrica, que suposo que devia ser exhibit al zoològic de Barcelona, però no em consta.
Passats uns mesos d’aquesta aventura sortia al mercat la famosa Impala, que va ser també guardonada amb el prestigiós premi FAD de disseny industrial.

Article publicat a més Osona, el 13 -I-2009


(1) Oriol Regás, dos anys abans havia protagonitzat una altra aventura, doncs era un dels tripulants del "junco" xinès "Rubia" que va fer la travessa Hong Kong-Barcelona.